Proaktiva IT-avdelningar? NOT

Alla företag idag måste vara i kundservicebranschen. I takt med generationsskiften har den tidigare generationen som fokuserade på sin produktförträfflighet (förhoppningsvis) ersatts av en generation med mer kundcentrerad syn på verksamheten. Generationsskiftet i kombination med att IT har blivit var mans ”egendom” gör att man i företagets olika funktioner vet vad ett bra IT-stöd kan ge för konkurrenskraften.

Det som däremot stått stilla är IT’s syn på sig själva i relation till affären. Som vanligt generaliserar jag och det finns undantag, men vad jag sett är dom få. Jag upplever att IT-avdelningarna är protektionistiska och vill bevara sin viktighet genom att polarisera sig från övrig verksamhet. Man fokuserar på frågor som uppgraderingar, säkerhet mm. Och visst måste det hanteras, men när man vill ha effektivare kommunikationskanaler, bättre masterdatahantering, bättre rapporter, effektivare gränssnitt för kundservice, så är det ofta vääääldigt krångligt.

nerd1

En modern IT organisation har full förståelse för affären, är proaktiv i att effektivisera verksamheten och öka konkurrenskraften. Fungerar det inte på det sättet så starta en förändringsresa. Fungerar inte det så byt ut skiten eller outsourca!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Proaktiva IT-avdelningar? NOT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *