Gratis, en generationsfråga?

Jag har under några dagar förhört min dotter på det stundande provet om den industriella revolutionen. Ju mer jag själv läste, desto mer inser jag vilken revolution som just pågår. Den industriella revolutionen innebar ju att man kunde producera mer med mindre mankraft. Precis det som händer nu då distributionsmönstret är totalförändrat. Det här är en stor fråga, men det som blivit påtagligt för mig i detta är skillnaden mellan min och mina barns syn på ”gratis”.

 När jag hör ordet gratis greppar jag nervöst efter plånboken, för att jag vet att det väntar en ripoff runt hörnet. Jag fick exempelvis min fina rakhyvel gratis från Gilette, men var nära att tömma urinblåsan när jag skulle köpa nya blad. Det har resulterat i att jag rakar mig med samma blad allt för länge! Allt alltså en marknadsföringsidé.

beard

För mina barn är gratis något helt annat. Med sina gratis Linux operativsystem, använder dom gratis Open office och lyssnar på gratis Spotify, läser gratis Metro, spelar gratis online spel och surfar gratis på caféer.

 Tröstlöst försöker jag försvara den gamla affärsmodellen genom att hävda Svenska dagbladets journalistiska oberoende och att Katrarina Larsson minsann inte är köpt.  Jag får dock en intressant tankeställare när jag ser hur ungdomar kombinerar olika media för att själva söka ”sanningar”. Man läser i Metro om politikern som köpt prostituerade, för att sedan gå in på Flashback och ta reda på bakgrunden, vad han heter och var han bor.

Källkritik då! Jag klappar på mina läderband av Nationalencyklopedin och muttrar om källkritik emedan mina barn söker verkligeheten på Wikipedia. Problemet med mitt resonemang är att med all förändring som sker så snabbt innehåller Nationalencyklopedin sannolikt fler felaktigheter än Wikipedia.

 Vad bygger då denna nya affärsmodell på. Allt kan ju inte vara gratis. En del är att man betalar med sin tid. Man recenserar produkter, man bidrar på Wikipedia, man gör massor av arbete åt andra i tron att det är ren altruism.  Och med tanke på den numera billiga distributionen så räcker det att 1 av 20 betalar för antivirusprogrammet så är man hemma. Kostnaden för de övriga 19 är marginell.

 På samma sätt är jag kanske en del av detta. Jag ger bort min kompetens gratis på denna blogg, men några företag är villiga att betala mycket per timma för samma kunskap. Så mycket för den integriteten!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.