Allt är Olof Palme’s fel!

Min gamle far, som kanske inte främst är ihågkommen för att varit politiskt korrekt, arbetade som stadsveterinär på orten. Där drev han dessutom sin privata veterinärpraktik. Varje husdjursägare som kom dit fick alltid samma belåtet skrockande svar på sina öppningsrepliker, som om det vore en retorisk fråga. (och jag skojar inte)

–”Vilket dåligt väder vi har veterinären” . Det är Palmes fel.

–”Min hund verkar ha sådan klåda”. Det är Palmes fel.

 palme

För den yngre generationens information var Palme socialdemokratisk stadsminister på den här tiden. Vad anbelangar min fars antagonism mot Palme som person värderar jag inte, men att socialdemokratin och vänstern påverkat vårt förhållningssätt till Customer experience är jag helt säker på.

Socialdemokratin (som här får representera hela vänstern) har ingjutit en klasskampsmentalitet som är ganska hårt cementerad i vårt land. Kampen mellan de som köper arbetskraft och de som utför den. Den här mentaliteten har gjort att vi som utför ett arbete skall förakta den som beställer det. Rimmar osedvanligt dåligt med min tanke om en effektiv och uppriktig vilja till CEM (Customer Experience Management).

 Men jag har en känsla av att klasskampsmentaliteten håller på att försvinna i storstäder emedan den lever kvar på småorter. Jag blir alltid så förvånad över den flexibla och prestigelösa service jag får i Stockholm i förhållande till mindre orter. Glada och serviceminded killar och tjejer på 7 eleven i Stockholm och sura kärringar i Pressbyrån på landet.

 kn_iara_fodralfront

Till skillnad från klasskampsteorin så bygger CEM på att i så hög grad som möjligt infria (eller överträffa) förväntningar från den som köper en vara eller tjänst. Jag kan ha förståelse för klasskampstanken i en tid av extrema klasskillnader, men jag tror att den är svår att kombinera med dagens situation och dagens konkurrensutsatta ekonomi.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *