Varumärkesintegritet

Om personlig integritet är viktig i privatlivet så är varumärkesintegritet lika viktigt i näringslivet.  Att inte stå upp för sina kärnvärden som företag är ett utmärkt sätt att misstänkliggöra företaget och därmed varumärket. Ett varumärke är en genväg för oss konsumenter. Varumärket är ett löfte för något. Litar vi på det löftet blir det en genväg i det enorma urvalet av produkter och tjänster. Väldigt många företag faller för frestelsen att göra våld på varumärket till föremån för kortsiktiga vinster. Frestelsen har många gånger varit stor att ta in juniora  konsulter på konsultbolaget jag arbetar för. Det skulle minska lönekostnaderna och därmed öka marginalerna. Men det skulle fungera en mycket kort tid.

dg

Vi ser samma sak hos modeföretagen vars logotyper blir allt större på kläder, väskor och skor. Allt för att tillfredsställa trendängsliga och vilsna själar som söker en social revansch i samhället. Ett varumärke som har massor med integritet är Jil Sander. Dom har så vitt jag vet aldrig haft en synlig logotyp på kläder. Dom får och förtjänar respekt.

En bra sak är att fundera på hur stark integritet ditt företag har i förhållande till sina kärnvärden. Man kan också fundera på sitt eget varumärke. Det personliga varumärket. Jag tror att integritet kommer att bli en allt viktigare framgångsfaktor, i ett allt mer ytligt och JAG-centrerat samhälle.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.