SAP och arvsynden

På samma sätt som dagens tyska generation, inte skall dömas för sina förfäders illdåd, tycker jag att SAP inte skall analyseras och värderas utifrån ett historiskt perspektiv. Skruvar man in ett system av den storleken så uppdaterar man inte applikationen med den frekvens man uppdaterar sin iTunes. Det gör att många sitter med äldre versioner av SAP CRM i ett tråkigt gränssnitt och med begränsad funktionalitet. Jag har alltid varit förespråkare av SAP, vilket kanske inte gör mig till den sexigaste konsultprofilen på marknaden, men en mer komplett CRM approach har jag svårt att hitta. Inte just för att det är den bästa kampanjmotorn eller den bästa call center lösningen, utan just för att lösningen skär genom hela verksamheten.

Men nu när jag har följt den senaste versionen av SAP CRM på nära håll och den känns lika spännande som något annat. Som befintlig användare av SAP kan jag faktiskt inte se en enda anledning att välja en alternativ CRM lösning. Vad jag däremot tror är viktigt är valet av en industrilösning. Det som känns rikgit dammigt är generella lösningar om att “one fits all”!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *