Marknadsfolket blir som kättjefulla hundar!

Jag arbetar mycket med Campaign management hos våra kunder. Särskilt har jag arbetat med SAP’s lösningar. Men oavsett applikationer så brukar jag dela upp det i följande områden:

  • Campaign planning
  • Segmentation
  • Campaign execution
  • Campaign analysis

När man visar vad som går att göra med Campaign execution får marknadsfolket samma blick i ögonen som jag önskade att min fru fick när hon ser mig trots urtvättade kalsonger och pilsnermage.

hotdoll

Visst kan det vara roligt att få människor att få den blicken, om än på andra premisser, men det är där som faran är som störst. Man är så sugen på att lätt att exekvera kampanjer och resultatet kan bli fatalt. Jag har skrivit mer om det här.

 Här är i alla fall några saker att tänka på

 Campaign planning
I denna process sker all budgetering, produkt- och resursplanering, responsplanering, organisatoriskt workflow, kanalstrategi och taktik samt prisstrategi.

Segmentering
Nyckeln till framgångsrika kampanjer. Vilka kampanjelement skall användas, vilka kriterier, behövs kontrollgrupper. Vilka datakällor skall användas. Hur undviker man dubletter.

Campaign execution
Har man gjort ovanstående rätt så är detta område faktiskt inget man behöver bli speciellt pilsk inför. Kampanjen exekveras utifrån bestämd kanalstrategi och utifrån kundens preferenser.

 Campaign analysis
Något man (läs jag tidigare) lätt slarvar med. Detta tjänar som input till nästa Campaign planning. Några bra tips på nyckeltal är:

  • Antalet kampanjer
  • Svarsfrekvens
  • Respons per kampanj
  • Antal köp per kampanj
  • Ekonomisk vinst per kampanj
  • Antal nya kunder per kampanj
  • Antal nya prospects per kampanj
  • Plus all annan feedback som kunderna eventuellt ger

En ”closed loop” enligt ovan kan ge en extremt effektiv marknadsapparat, men mitt råd är att inte fuska med någon av de fyra delarna i processen. Några riktigt spännande IT lösningar finns förutom hos SAP även hos Unica och Teradata

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *