Jag mår illa av allt kopierande

I hela mitt liv har jag fört ett korståg mot kopior. Jag känner fortfarande förakt för företag och människor som parasiterar på välbyggda varumärken. På flygplatser mår jag mest illa när jag ser totalt genomskinliga människor som kommer tillbaka från sina genomskinliga Thailandsresor med plastiga resväskor från Louis Vuitton och med t-shirtar (som redan fått snusfläckar) i indisk bomull från Dolce & Gabbana. Vem är det dom försöker lura? Mest sig själva och glädjen av att tro sig tillhöra en esoterisk Stureplanselit. Med allt större tillgänglighet av slika saker kommer dom bara längre och längre från sitt syfte. Längre och längre ifrån att skapa en egen personlighet och ett sant jag.

Semester

Men tyvärr gäller det samma med företag. Väldigt få företag ägnar tid åt kreativ affärsutveckling. Man följer varandra och kopierar varandras tjänster. Jag ser det mycket inom energibranschen där alla följer varandra. I Sydamerika finns det myror som slaviskt följer en ledare. Man har därför hittat myrkolonier som gått i cirklar till alla har dött, då ledaren försvunnit. Jag tror att det är oerhört viktigt att skapa en affärsutveckling med fokus på egenskaper som inte går att kopiera lika lätt. Vissa typer av kundupplevelser är sådana. Om man lyfter blicken så kan man komma ifrån trista pris och produktattribut till förmån för helt andra egenskaper. Förresten går det inte att kopiera Louis Vuitton heller. Det bygger på en historia och ett hantverk. Men jag gissar att vissa Couldn’t Care Less.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Jag mår illa av allt kopierande

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *