Dagens råd: porrsurfa och lär!

I min tidiga ungdom lyckades vi emellanåt få tag på någon av de skabrösa tidningar som fanns att tillgå. Dessa gömde min gode vän Adam och jag under en sten i skogen. Varje dag efter skolan konsumerade vi sedan regnvåta sidor av avklädda pinuppor.

Det har hänt en del sedan dess. Jag kanske är något mindre intresserad, men framför allt kom Internet! Från dessa generella tidningar som skulle tillfredsställa en generell målgrupp har Internet skapat uttryck som träffar med kirurgisk precision. En tidning som var riktad mot de som tycker om; kvinnor över 50 med piska, bödelskåpa samt är blonda och med långa naglar (allt i kombination) skulle sannolikt inte vara en kioskvältare. Men tro det eller ej, den sammanlagda målgruppen för detta exempel är sannolikt gigantisk i ett globalt perspektiv.

cp8

Jag tror att vi har en hel del att lära av porrindustrins förmåga att ”tillfredsställa” små nischer. Vi som driver ”vanlig” business är fortfarande för generella och vill vara till för alla. Då är det bättre att skapa flera nischer.  Det viktiga är att det som tidigare var för små nischer, idag skapar tydlighet för en global målgrupp. För även om en regnvåt porrtidning, innehållande några yppiga kvinnor räckte för Adam och mig, så lär det inte vara nog för dagens konsumenter.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.