Svavelpredikan om hyckleri

Jag är personligen lite “torsk” på varumärken och jag gömmer mig gärna bakom den trygghet som “rätt” varumärke representerar. Likt en Don Quijote försöker jag motivera mina inköp med nyttoargument. I takt med att nästan alla varor blir billigare blir väderkvarnarna allt större. Jag har köpt svindyra utomhusmöbler, grillar, skaljackor mm. Men business caset blir ganska tunt när det visar sig att jag för samma pengar skulle kunna köpa en ny per år under en tioårsperiod. Samma gäller kostymer producerade i Europa eller Japan. Min mammas ord om “tänk på barnen i Biafra” är som bortblåsta.

1

MEN jag är å andra sidan UTLED på alla hycklare när det handlar om fair trade, barnarbete och andra viktiga saker. Hörde på nyheterna igår om att man plöjde ner tusentals ton Svenska salladshuvuden för att ingen är beredd att betala priset för närproducerat! Kvasi-djurvännerna som förfasade sig över hur Danska grisar behandlas köper fortfarande Dansk fläskfilé. Man förfasar sig över barnarbete i Kina och Indien, men köper glatt barnoveraller för 300 kronor. För att på något sätt anknyta min svavelpredikan till Customer experience begreppet så är ju kvalitet mer än bara hållbarhet. Jag är långt ifrån någon miljökämpe eller någon flitig fair trade idkare, men med mitt konsumtionsmönster (sällan och dyrt) är jag sannolikt ett föredöme i jämförelse med många av hycklarna där ute. Hade Cervantes levat hade han kunnat fundera på en uppföljare med en förmäten bloggare som förebild!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *