Kan vi styra Internetgenerationen?

Frågan är om skillnaden mellan generationerna varit större än nu? De flesta barn och ungdomars syn på verkligheten skiljer sig fundamentalt från deras föräldrars. Visst det har alltid varit så, men inte i den höga grad som nu. Skillnaden ligger i att vara född med Internet eller som många av oss andra “tvingats” växa in i synsättet. Vad betyder det för oss som jobbar med kundupplevelse, varumärken, kampanjhantering etc. Jag själv och många med mig bygger affärsmodeller för en verklighet som inte riktigt gäller längre. Vi har fått vår kunskap från ekonomer och professorer på affärs- och handelsskolor som lärt ut i stort sett samma sak i generationer. Strategier är byggda kring lokala leverantörer, lokala kunder, långa produktlivscykler och långa planeringshorisonter. Värdet av maskiner, fastigheter och liknande har värderats högre än det intellektuella kapitalet som antingen inte behövts eller alltid funnits tillgängligt. Det är byggt efter en långsam och förutsägbar marknad.

a

Det bästa sättet att upptäcka detta är att betrakta sina barn eller andra ungdomar i sin närhet. Tillgänglighet är ingen begränsning, man har tagit stor kontroll över både produktion och distribution. (digital fotografi, youtube, iTunes etc.) Allt som man tidigare satte “mass” framför fungerar inte för den generationen. Massmarknadsföring, masskultur mm. Visst generaliserar jag, men det vedervärdiga skvalet som är på kommersiell radio och kommersiell tv konsumeras i allt mindre grad av den yngre generationen. Tillgänglighet har gjort det möjligt att hitta sin egen nisch istället för Rix FMs toplista.  Till och med en gammal trött bonnkanin som jag självnjuter av mångfalden, framför det lagom, det lättillgängliga. De må vara gårdagens nyheter, men den nya tillgängligheten botar det generella, det som är till för alla. Njut tillexempel av så fruktansvärt bra band som Sverige kan erbjuda. Blänk är ett exempel och Napoleon som spelats i England och Japan, trots att det inte funnits någon skiva.  Jag blir avundsjuk på mina barn som har en välsorterad skivaffär i sin iPod, när jag lyssnade på ett blandband med Black Sabbath och Kiss. Jag blir avundsjuk på affiniteten som gör det möjligt att lita på många människor med samma värderingar än en köpt recensent eller journalist.  Jag är avundsjuk på de möjligheter en ung kreativ hjärna kan förverkliga i en tid útan stora etableringshinder eller stort investeringskapital. För vad ni än säger så får man ett annat mindset om man har något i modersmjölken, än om man är lärd till det. Bittert?..

 

b

Så vad betyder det för oss som fortfarande tror att vi kan kontrollera varumärken och marknadskommunikation. Vet inte riktigt.. Men jag upplever att Google är ett exempel på ett företag som utvecklats i Internettiden. Ett företag som inte försökt att uppfinna en affärsmodell för Internet, den har utvecklats i den.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Kan vi styra Internetgenerationen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *