På nästan alla företag jag har varit på produceras det MASSOR av rapporter, undersökningar, PowerPoint presentationer, produktblad, mötesanteckningar, strategiska planer, varumärkesplattformar och gud vet vad mer som produceras. Allt görs för att någon har något viktigt att säga!
I bästa fall blir det läst. Är det en internationell organisation så stannar informationen nästan alltid lokalt. Jag tror att vi har mycket att lära oss från Internet i hur all intern information lagras tillgängliggörs på ett effektivt sätt. Med en effektiv intern process för hanteringen av information kan man tillexempel söka allt skrivits kring ett visst område, mötesanteckningar som innehåller alla diskussioner om varumärke eller liknande. Oracle arbetar hårt med “social CRM” i sin senaste version. Där kan säljare dela säljmaterial, betygssätta hur en viss presentation funkat för en viss industri.
Jag vet att det är gårdagens nyheter, men vad iTunes, Amazon och liknande har gjort för användargränssnitt och tillgänglighet, kommer att användas på helt nya sätt när det gäller delning och distribuering av information.