Tribal marketing

Vi har alla ett behov av att tillhöra sociala grupper. Men i takt med att vilken “svenne” som helst kan köpa sig en fläskig BMW, “blattarna” åka slalom, “arbetarpacket” rida och spela golf, “kapitalistsvinen” snusa och dricka öl, blir behovet av mer subtila värden ett måste för att särskilja sig från de man vill särskilja sig ifrån. Vi lär av dem som vi litar på och som befinner sig i samma stam. Som kampanjmakare tror jag att man måste ta hänsyn till hur influensstarka individer blir bärare av varumärken, produkter och tjänster.

Michael Bayler skriver i sin bok“Consumers use social media to filter, resist and reject irrelevant or uninteresting messages, so the tribal consumer is quite happy, amusing himself in his own digital sandpit without having to give attention to advertisements in order to get media the way we used to,? Vidare ?He can also get extraordinarily relevant and relatively trustworthy current information without paying for it and, again, without really consuming advertising. So the question for marketing is how do you get behind this line, to engage with the lost consumer, and how do you get invited back?”



 

Nike+ är ju ett bra exempel på hur man som företag kan nästla sig in i en “stam” av löpare. Personligen har jag inget patentsvar för hur man tar sig in i dessa “stammar”, men det är lite intressant att vi antar ett antropologiskt perspektiv i vår marknadskommunikation

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Tribal marketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *