Hotell Kristiania

Under några vårar har min fru och jag varit i Lech I Österike och åkt skidor. Där har jag bott på hotell Kristiania som är ett litet personligt hotell. Lech präglas av exklusivitet, men hotell Kristiania är lite mer “low key”. Trots det, eller kanske just därför, måste de arbeta extremt hårt för kundupplevelse. Vid mitt första besök på Kristiania nämnde jag i förbifarten att jag var lite förvånad att dem inte hade någon sommelier på en så pass “fin” restaurang. Vid min ankomst två år senare var bland det första jag fick reda på var att nu har de en sommelier i restaurangen. “Vi har även bokat samma rum som ni hade förra gången”. Jag struntar blankt i om de gått igenom sitt CRM-system 5 minuter före ankomst. Under vistelsen på hotellet frågar INGEN efter rumsnummer. Vare sig i baren eller i restaurangen.
1

Efter ankomst från backen får man allt som oftast kommentaren “vill ni ha en Kronenburg på uteterassen?” Något en uppmärksam bartender sett att vi gjort två dagar tidigare. Flera gånger per år får vi trevliga säljande vykort från Kristiania med handskrivna meddelanden om att vi vill se er i år igen. Visst är det satt i system och visst är görs det efter hårda processer, men upplevelsen av varumärket är fantastisk! Det gör också att vi är villiga att betala några kronor extra för vår vistelse på Kristianina. Alla blir glada vilket borde vara målet för varje affärstransaktion.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.