Resumè är en porrtidning för nakna kejsare

Som “nerdig” IT-kille har jag ofta kastat lystna blickar mot mina kamrater i den glamourösa reklamvärlden. Kompetenta AD’s och copywriters hämtar guldägg och går på coola releasefester när jag själv sätter upp prisprocedurer i ett tyskt affärssystem. Inte var det jag som fick de snygga tjejerna direkt!  Men i takt med stigande ålder och ändrat affärsklimat blir det allt mer uppenbart att reklambyråfesterna är ett nudistläger för kejsare och Resumé är en FIB-Aktuellt för samma kejsare.

Reklambyråerna klarar definitivt inte längre av att hjälpa sina kunder att ha kontroll över varumärket! Symbiosen mellan trendängsliga reklambyråer och marknadsavdelningar som inte är i takt med sin tid gör att merparten av marknadsbudgeterna lika gärna kunde skänkas till sommarkatternas vänner. Det råder i många fall en fundamental avsaknad av insikt om att vi lever i en “ny” tid.

Tittar man på det varumärkesbyggande som sker så arbetar man fortfarande med att försöka ladda varumärket via traditionell media. Idag är det kundernas kunder (och potentiella kunder) som är bärare och kommunicerar företagens värderingar. Okunskapen (och/eller frustrationen) om hur varumärken skall hanteras i bloggar, twitter eller diskussionsgrupper gör att man bara kämpar än mer med traditionell media. Man laddar varumärket med än mer löften som i många fall inte företaget kan leverera. Man kämpar tröstlöst med produktattribut, pris och tillgänglighet som differentiering.

Genom att fortsätta använda sin marknadsbudget traditionellt är risken stor att kunden tar makten över företagets varumärkessjäl. Kunderna representerar varumärkets värderingar på bloggar, diskussionsgrupper och annan öppen media. Att snabbt kunna reagera i relation till trender, opinioner och liknande kräver en kanaloberoende och väloljad kommunikationsstrategi som ligger utanför den traditionella mediamixen. Om en reklambyrå vill vara med att påverka den sammantagna upplevelsen av varumärket kräver det ökad kompetens inom både CRM och Business intelligence. Något som de flesta reklambyråer fortfarande saknar. Denna del är istället hänvisad till IT-konsulter som antingen saknar inblick eller inte förstår kundorienteringens relation till varumärket.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.