Dressman VS Hermés

Dressman har i sin marknadskommunikation konsekvent laddat sitt varumärke som en leverantör med billigt pris. Trots att det rynkas på näsan över lågpris, tycker jag att det är en strategi som är alldeles utmärkt. Huruvida priserna är så låga som man vill tro vet jag inte. Men det spelar mindre roll. Det känns ändå som man tagit positionen som den biligaste leverantören av herrkläder. Den nya given i deras marknadskommunikation är nu att de är “bäst” på kundservice. Vilken fantastik kombination! Det vore intressant att veta hur kunderna upplever och värderar kundupplevelsen. (ingen ironi).

Som en antites till Dressman kan jag säga att jag länge varit sugen på ett par sandaler från Hermés. Lystet brukar jag gå in i deras butiker när jag är utomlands, för att botanisera bland skinnjackor för 90.000 sek eller skjortor för 8.000 sek. Jag går i regel ut tomhänt! (läs; alltid)

Hermés och Dressman är två fundamentalt olika varumärken med två totalt olika upplevelser. Det intressanta är nu att lågt pris inte alltid innebär dålig kundservice. Kanske till och med tvärt om? Alla som försökt reklamera något i butiken på “fina gatan” vet att det ofta är svårare än på H&M. Jag tror att det i framtiden kan bli svårt att ladda ett varumärke med bara “lyx” om inte kundservicen motsvarar priset man betalar för varan. Jag är fullt medveten om att det här är en mångfacetterad fråga, men visst föder det lite tankar?

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Dressman VS Hermés

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *