Customer experience enligt Kemtvätten

Min kemtvätt är ett typiskt småföretag. En entusiastisk ägare och några få anställda. Familjen hjälper till på helger och liknande. Varje person på företaget präglas av hjälpsamhet och professionalism. Dock aldrig inställsamhet. En organisation som rakt igenom arbetar för en bra “Customer experience”. Inte sällan får jag tillsägelser av typen “använd en klädborste till kostymerna istället för att tvätta dom varje gång. Det sparar kostymen”. En typisk “downsell” som skapar trovärdighet och lojalitet. Han saknar med all sannolikhet CRM system, men kommer ihåg namnet på sina kunder genom intresse och respekt för vem som får verksamheten att gå runt.Jag har ofta tendensen att vilja vädra mina plagg, men påföljd av att jag glömmer dom ute i regnet. Kemtättar?n förklarar att axelvaddar är gjorda av bomull och han fick jobba hårt för att rädda strukturen på kavajen. Professionalism och yrkesstolthet! Senast i raden var när jag under lätt påverkan av rusdrycker spiller en hel kopp kaffe över fortplantningssystemet på min gode vän Patrik Frithiof. Byxor som han skulle använda kvällen efter på kalas.

 

Skamsen på morgonen ringer jag min vän i nöden. Kemtvättar?n. Efter att ha berättat situationen får jag höra “kom ner fort som fan, så kör jag en mörktvätt så har du det klart till ikväll”. Flexibilitet i processerna, kundfokus.

Självklart är det lättare att driva denna typen av mentalitet i ett litet företag, men målet måste ändå vara att sätta motsvarande i system på större företag. Det kräver bara en kundorienterad mentalitet och att man betraktar sin verksamhet ur kundernas perspektiv!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *