Lojalitet inom energibolagen Del 2 (4)

Vad menar energibolagen med lojalitet? Är det återkommande kunder? Kunder som varit kund i många år? Är det lojalitet? Kanske. Eller kanske är det bara så att man som leverantör inte gjort bort sig tillräckligt för att det skall vara värt att byta leverantör. Vad de flesta vill åstadkomma är en emotionell lojalitet där man som kund känner en stark lojalitet med varumärkets värderingar. Det finns flera exempel på där man lyckats med detta. Danska Bang & Olufsens kunder identifierar sig med varumärket ur ett livsstilsperspektiv och många av kunderna debatterar flitigt kommande produkter och förbättringar på deras hemsida. Något som flyttar kunderna närmare produktionen och är en kunskapskälla att ösa ur för företagets business intelligence avdelning. Skillnaden mellan hyperdesignade, teknikstinna hemelektronikprodukter och el är ju ganska stora.

1

Ett annat företag är Pataonia som i väldigt många år jobbat ur ett miljöperspektiv och framför allt gjort det ärligt. Dom vinner priser, ?namedroppas? mycket i bloggar och media. Dom har helt enkelt mycket “cred”.  Att försöka bygga emotionell lojalitet med energiprodukter tror jag är i det närmast omöjligt. Emotionell lojalitet byggs ur en kundupplevelse eller tydliga värderingar. Det är nog därför viktigt att flytta från prisfokus till något som inte är produktrelaterat.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *