Digitaliseringstest (beta)

Här kan du svara på 15 påståenden som visar svaren från min erfarenhet av digitaliseringsprojekt. Är min erfarenhet facit? Naturligtvis inte, men det är MIN bild. Kanske håller du med eller också inte.  Är det något svar du funderar på så berättar jag gärna mer.

 

1. Man behöver en digital vision

Correct

BRA! Klart man behöver en digital vision för att beskriva vad digitalisering är för företaget och vad den skall leda till. MEN glöm inte att den digitala visionen bör stödja affärsstrategin. Du kan läsa mer här (öppnas i ny flik)

Incorrect

FEL! Klart man behöver en digital vision för att beskriva vad digitalisering är för företaget och vad den skall leda till. MEN glöm inte att den digitala visionen bör stödja affärsstrategin. Du kan läsa mer här (öppnas i ny flik)


 

2. Man behöver en separat digitaliseringsstrategi

Correct

Det stämmer delvis för att strategin måste ha ett fokus. Digitaliseringen är inget självändamål. Du bör åtminstone bestämma om fokus är att effektivisera, hitta nya intäkter eller förändra kundupplevelsen. Man kan inte vara allt. Först senare kan man slå samman med affärsstrategin, eller om det till och med blir affärsstrategin. Mer information här (i ny flik)

Incorrect

Ouups, jag tycker att det stämmer delvis för att strategin måste ha ett fokus. Digitaliseringen är inget självändamål. Du bör åtminstone bestämma om fokus är att effektivisera, hitta nya intäkter, förändra kundupplevelsen. Man kan inte vara allt. Först senare kan man slå samman med affärsstrategin. Eller om det till och med blir affärsstrategin. Mer information här (i ny flik)


 

3. Digitalisering handlar inte om teknik

Correct

Japp, du har så rätt. Det går inte att genomföra en digital transformation utan tekniken. Den är vital för varje transformationsprojekt. Tekniken är en röd tråd genom hela digitaliseringsinitiativet. Mer info här (i ny flik)

Incorrect

Nu har du lyssnat för mycket på fluffiga managementkonsulter som aldrig varit i teknikmyllan. Tror du på det kommer du inte att lyckas! Mer info här (i ny flik)


 

4. Digitalisering handlar om att ställa om affärsmodellen

Correct

Jag tycker att du har rätt. Mycket handlar om nya sätt att ta betalt och/eller interagera med kunderna. Men fokus kan lika gärna ligga på den inre effektiviteten. Då behöver man skruva marginellt till en början.

Incorrect

Nja, håller inte med helt. Mycket handlar om nya sätt att ta betalt och/eller interagera med kunderna. Men fokus kan lika gärna ligga på den inre effektiviteten. Då behöver man skruva marginellt i affärsmodellen till en början.


 

5. Ändra kulturen är det svåraste med digital transformation

Correct

Du har så rätt. Det här är en mardröm och fruktansvärt svårt. Går det åt h...te så är det här. Mer info här (i nytt fönster)

Incorrect

Kanske du kan något som jag inte kan, men det här är det svåraste som finns enligt min erfarenhet. Mer info här (i nytt fönster)


 

6. Digitalisering behöver inte påverka vårt produkt-/tjänsteutbud

Correct

Håller med dig! Oftast påverkas produkten eller tjänsten på det ena eller andra sättet. Måste inte det till en början, men efterhand vill man koppla digitala värden till erbjudandet.

Incorrect

Kanske, men jag är tveksam till det binära svaret! Oftast påverkas produkten eller tjänsten på det ena eller andra sättet. Måste inte det till en början, men efterhand vill man koppla digitala värden till erbjudandet.


 

7. Fokus bör ligga på att avveckla det gamla

Correct

Helt rätt. Ha respekt för de befintliga intäktströmmarna och den befintliga affären, även om den skall förändras.

Incorrect

Nej, förändringen sker inte på en dag och det finns säkert lönsamma intäktsströmmar i det gamla.


 

8. Kostnaden att genomföra en digital transformation är hög

Correct

Rätt! Många delar av transformationen behöver inte vara kostsam och ju mindre bolag desto mindre kostnad. Det som drar mest kostnad är omställningen av IT enligt min erfarenhet.

Incorrect

Nja! Många delar av transformationen behöver inte vara kostsam och ju mindre bolag desto mindre kostnad. Det som drar mest kostnad är omställningen av IT enligt min erfarenhet. 


 

9. Man bör tidigt involvera alla i företaget för den digitala transformationen

Correct

Håller med dig! Att involvera alla i ett område som digitalisering kommer att bromsa transformationen. Sätt upp ett litet effektivt team och fyll på senare.

Incorrect

Se upp här! Digitalisering är ett område alla tycker att dom kan. Du kommer fastna i ändlösa diskussioner om ingenting. Varning!


 

10. Vi borde anställa en CDO (Chief Digital Officer) i företaget

Correct

Rätt! Det här är ingen fastanställning. Ta någon internt som genomför resan, eller ännu hellre hyr in en konsult. Kanske en inte helt otippad idé.....

Incorrect

Fel! Du kommer sitta med någon påpasslig medelmåtta som äääälskar digitalisering i allmänhet och Facebook i synnerhet. Det här är ingen fastanställning. Ta någon internt som genomför resan, eller ännu hellre hyr in en konsult.


 

11. Vi bör samla och lagra mycket data för att kunna få effekt

Correct

Data är det en digitaliserad affär har som bränsle. Men det är precis som du tänkte bara delvis rätt. Den mest intressanta datan är den strömmade datan och den behöver inte lagras. Tänk business moments och events!

Incorrect

Data är det en digitaliserad affär har som bränsle. Men det är bara delvis rätt. Den mest intressanta datan är den strömmade datan och den behöver inte lagras. Tänk business moments och events!


 

12. Det är en fördel att sätta en ung person att leda transformationen

Correct

Rätt! Unga människor har sina fördelar, men deras nackdel är att dom inte alltid har perspektiv och förmåga att se vad man transformerar sig FRÅN. Läs mer här

Incorrect

Håller inte med, men jag kanske talar  i egen sak..... Unga människor har sina fördelar, men deras nackdel är att dom inte alltid har perspektiv och förmåga att se vad man transformerar sig FRÅN. Läs mer här


 

13. Säljprocessen är bra att digitalisera

Correct

Det är en intressant process att digitalisera, men varför svaret är "delvis rätt" beror på att det är kundens köpprocess som skall digitaliseras. Inte säljprocessen. Lite inspiration här.

Incorrect

Det är en intressant process att digitalisera, men varför svaret är "delvis rätt" beror på att det är kundens köpprocess som skall digitaliseras. Inte säljprocessen.  Lite inspiration här.


 

14. IT-avdelningen bör se verksamheten som kunder

Correct

Rätt! Kunden har alltid rätt, men inte verksamheten. IT och deras kompetens har en viktig och drivande funktion i den digitala transformationen.

Incorrect

Fel. IT måst ta tillbaka sin självkänsla och våga driva transformationen av sin egen organisation. Demokratiseringen av teknik gör att affärs-folk tror att dom kan teknik. Få har förmåga att se helheten.


 

15. Jag kommer att lyckas med företagets digitala transformation

Correct

SJÄLVKLART kommer du att lyckas. Du är intresserad och har lagt tid på det här.

Det är du som är hjälten om du har modet att köra. Go for it!!!

Incorrect

Näääää det var dåligt självförtroende! Byt alternativ eller läs det här.


Bra jobbat. Kontakta mig på info@patrickgilbert.se om du har några frågor eller vill bolla tankar!