Change managment by death

Karl Lagerfeld var mannen bakom modehuset Chanel i 35 år. Han var en unik begåvning och vitaliserade varumärket enormt. Men 35 år på samma post är sällan bra.

I de projekt jag verkar i finns det mååååånga som varit på samma företag väldigt länge. Kanske till och med på samma post länge. Dom har inte heller Lagerfeld’s öppenhet. Jag har skrivit mycket om det tidigare men det är dom som nästan alltid försvarar det gamla och motarbetar förändring.

Naturen är så smart ordnad att den har sin egen change management strategi. Vi dör! Karl Lagerfeld hade säkert suttit kvar på posten hos Chanel i säkert 20 år till, bara för att till slut stagnera varumärket.

Alla som nu motarbetar den här change managment strategin, genom att ständigt injicera sig med unga människors blod eller ännu värre köpa in sig i en Kryonik-tjänst. Hur tänker dom?

Om Kryonik funnits på Neaterhalarnas tid och vi kunde vecka upp dom 2019, vad hade då hänt? Skulle dom gå en SFI kurs eller skulle vi sätta dom på ett Zoo? Tror Kryonik-gänget drar en nitlott när dom blir uppväckta 2049….

Mutationer
Den andra smarta saken med naturens egen change management är mutationer. Dom uppstår slumpmässigt och de mutationer som är fördelaktiga utvecklas evolutionärt. Dom kan också uppkomma av en ide. En fågel som börjar ruva lite tidigare på klipphällen får den bästa platsen, dom sena får inte plats och till slut har man förskjutit ruvningsperioden till ett tidigare skede.

Digitaliseringen som skulle föra med sig så mycket nya idéer har tvärt om gjort oss ännu mer uniforma tycker jag. Få är dom som vågar utmana sig själv och andra av risken för social stigmatisering. Allt stannar vid förnumstiga feel good memes. Skapar inte många innovationsmutationer direkt…

Bjuder därför på en antites till feel good memes. Nämligen en film från en av mina 4 favoritfotografer, Roger Ballen. Han fotograferar vita, missanpassade människor i Sydafrika. Den lär röra om i själen och kanske uppstår ett frö till en intellektuell mutation hos just dig.

Enjoy 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *