Digital halvtid

2012 gjorde Chrysler en cool reklamvideo med Clint Eastwood. Den var känslomässig och andades revansch.

Den hade helt rätt på en punkt, det är halvtid. Digital halvtid. De som nu sitter i omklädningsrummet och klurar på en ny affärsidé behöver tänka till. De som väljer en utbildning likaså.

Uber kommer snart spela andra halvlek och det gör dom utan chaufförer. KRY och andra ”läkar-appar” kommer gå in i andra halvlek med betydligt färre doktorer, men mer AI.

Första halvlek byggde på urbaniseringens inflöde av människors “vilja” att ta slavliknande arbeten kopplade till digitala plattformar. De kommande 10 åren kommer merparten av dessa “prekariat-arbeten” att ha automatiserats bort.

Tabellen nedan visar effekten av första halvlek, nu kommer nästa.

Jag tänkte för omväxlingsskull inte skriva om konsekvenserna av detta, även om jag tror dom blir horribla! Tänkte istället skriva om att vi som jobbar med affärsutveckling, måste planera, utveckla och målstyra på andra halvleks förutsättningar. Går vi in med affärsmodeller och strategier som är anpassad för halvlek 1, kommer vi att vara lika distruptade som de analoga företagen blivit.

Övervärderade appar kommer att falla hårdare och snabbare än KODAK i andra halvlek. Med befintliga appar har vi reducerat overhead, admin, etc. Vi har förändrat värdekedjan mm. Många plattformar är bra, men dom kommer att tvingas utveckla/automatisera beslutsfattande och konsumtionsögonblicket. Helst i realtid.

Om första halvlek var jobbig för många människor, blir andra halvlek ännu tuffare!

Trevlig vecka!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *