Förlora dig inte!

Vår hjärnas kemi bygger till stora delar på ett belöningssystem. Det är vårt inneboende knark som lär oss att överleva och reproducera oss. En stor del av detta själsliga knark ligger i personlig bekräftelse. För tiotusentals år sedan blev den som kom hem med det största bytet inte bara bekräftad, han (nä det fanns inte genusvetare då) fick sannolikt också ligga mest (eg. reproducera sitt DNA).

Bekräftelsedynamiken har vi burit med oss in i den digitala världen där bekräftelseknarkande blivit till bekräftelseångest på steroider. Men nu verkar det som de flesta också genomskådat skådespelet om växelvalutan ”Likes”, när den nått tragiska proportioner.

Analys
Det som förvånar mig är att vi är så förslavade under tekniken att vi inte ens förstår att vi faktiskt kontrollerar den själva. Vi behöver inte ha push-notiser, vi behöver inte gilla, eller ens vara en del av ytliga “vänners” privatliv.

Valutor skiftar som bekant i värde, där de robusta valutorna är mer värda än de som ständigt tvingas devalvera som ett resultat av bristen på finansiell substans.

Den sociala facebook/Instagram valutan har vi, som jag skrivit tusen gånger tidigare, devalverat till Zimbabwe dollar. Den värderas efter antalet likes på ett glas chardonnay i motljus eller charmigt julbak med barnen. (båda får mig att vilja spy) Självupptaget, helt utan tanke på mottagaren.

Den andra, och kanske mer robusta valutan (tror jag), värderas efter förmåga till djup, empati, eftertanke, närvaro, närhet, självrespekt, etc.

Hur många FB ”Likes” motsvarar tillfredsställelsen av en kram från en vän, tid med en förälder eller barn, närvarande sexualitet med en partner, tecken på nära vänskap?

Slutsats
Konsekvensen av ovanstående blir att vi även tappar bort oss i kundupplevelseambitionerna. Vi vill så mycket med kunderna så vi blåser upp digitala ballonger, klär ut oss i digitala skrudar, underkastar oss, åmar oss och till slut förlorar oss själva. Självupptaget, helt utan tanke på mottagaren.

Den riktiga kundupplevelsevalutan ligger i att:

  • Kunder vill känna förtroende för dig och dina tjänster/produkter.
  • Kunder vill uppleva enkelhet i relationen till dig och ditt företag.
  • Kunder vill att du skall vara ”fair”
  • Kunder vill att du löser deras problem

Mycket av ovanstående kan vi delvis lösa med digitala förmågor, MEN DET HAR INGET EGENVÄRDE!

Just nu förlorar sig allt för många i digitaliseringens möjligheter, men det bottnar ofta i en självupptagenhet, helt utan tanke på mottagaren. Undvik det.

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *