Cambridge analytica är underhållande!

Den senaste media-hypen kring Facebook och Cambridge analytica gör mig chockerad, beklämd, men kanske inte förvånad.

Den är bara ett symtom på den stora massans oförmåga att förstå och kunna navigera i den digitala dynamiken av nya affärsmodeller.

Om den stora grupp som nu upprörs, men vars mål och mening i livet är att lägga upp bilder på en immig öl på skidresan, istället funderade lite på integritet som den personliga tillgången i en informationsdriven värld så skulle detta vara odramatiskt.

Din integritet är det värde, valutan som du byter mot en “kostnadsfri” digital tjänst. PUNKT.

Exakt på samma sätt som du får rabatter vid ett lojalitetsprogram. Exempelvis 5% rabatt är vad detaljerad information om dig själv är värd för den som upprättar programmet.

Att merparten av en värld nu sitter yrvakna och inser att man gjort Zimbabwe-dollar av sin egen integritetsvaluta gränsar till underhållning.

Men ingen kommer ändå att sluta. Behovet av att ständigt underhålla den förljugna fernissan är större än behovet av att inte vara en handelsvara. Jag lägger faktiskt ingen värdering i detta, mer än att SLUTA gnäll över den integritetsförlust som du själv valt att sälja ut.

Slutligen. Efter gårdagens Agenda skulle jag vilja förstå er som röstade fram Peter Eriksson till Digitaliseringsminister. Eller förresten, jag förstår…….

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *