Uppblåst digitalisering

Digitaliseringsbegreppet och förväntningarna på resultatet är nu så uppblåst att det är sprickfärdigt. När människor och företag inser att det inte automatiskt kommer några fördelar ur att dela videos på robotar, prata om AI eller gilla att Tesla skickar ut en bil i rymden är risken överhängande att intresset svalnar och man går tillbaka till “business as usual”.

 

Vi bör komma ihåg att mycket av det digitala vi gillar är kopplat till en potentiell framtida intäkt. Att Tesla kan skicka en bil i rymden är för att dom, till skillnad från de flesta andra bilmärken, är befriade från det grundläggande i ekonomiska modeller. Nämligen den lilla detaljen att göra vinst. Fjärde kvartalet gjorde Tesla en förlust på 675.4 miljoner dollar. Allt baserat på en potentiell framgång.

Digitaliseringens ”wonder childs” representerar ett verklighetsfrånvänt tivoli, som är underhållande men vi andra bara konsumerar på håll.

Vill vi utnyttja digitaliseringens verkliga potential bör vi sluta fokusera på det färggranna tivolit med sina färgstarka cirkusdirektörer och istället ägna oss åt vår egen “tråkiga” affär, vår egen förmåga att utveckla den.

Digitalisering för 99,9% av oss är INTE Googles Deep mind, Boston dynamics robotar eller ens IBM’s Watson. Det är så osexiga saker som hur vi kan automatisera delar av våra processer, börja fånga data från våra produkter eller kanske anpassa kundupplevelsen i en digital kontext.

Fortsätter vi att blåsa upp ”hittepå-förväntningar” är risken att förväntansballongen  spricker och då kommer många företag släppa digitaliseringsambitionerna, gå tillbaka till det trygga och därmed tappa de fantastiska möjligheter som just nu finns.

Utnyttja den här veckan och fråga dig vad digitalisering är för ditt företag på riktigt. Fundera på inom vilka områden digitaliseringen kan effektivisera eller var det kan finnas nya intäktströmmar. Sedan kan du arbeta mot det.

Vi mäts inte på vad vi tänker, vad vi gillar eller vad vi delar. Framför allt inte hur duktiga vi är att blåsa upp en ballong. Vi mäts på det vi gör och den förändring det skapar.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Uppblåst digitalisering

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *