Min egen #Metoo

Jag går på stan en solig sommardag och ser en tjej. Jag kan inte bestämma mig om hon är snygg eller om jag ens gillar hennes typ. Hon ser mig en kort sekund, jag fäller ner blicken går vidare och tänker inte mer på henne.

Redan några minuter senare börjar hon dyka upp i min telefon. Jag ignorerar henne. Sätter mig senare vid min dator i vilken hon också hela tiden dyker upp. Hennes vilja att jag skall ”ta action” är irriterande och provocerande. Hennes förmåga att använda data för att nästla sig in i mitt liv gör mig förbannad.

Hon till och med skickar mail och frågar om jag glömt henne. Efter någon vecka av iskallt intresse från min sida så föreslår hon att jag kanske skulle gilla hennes kompis……

Den här historien är självfallet inte sann. Det skulle krävas en osedvanligt desperat och eventuellt även synskadad kvinna för att stalka/ofreda en man som drog nitlotten i det skönhetsmässiga DNA-lotteriet…….

Business
Ingen kan ha undgått att jag tror på- och förordar datadriven business. Det finns dock en baksida av att använda data som bränsle i automatiserad marknadsföring. Historien ovan är nämligen ett exempel på hur företag stalkar oss dagligen. Minsta intresse av en tjänst eller produkt renderar i massiv stalking. Detta utan vetskap om vi bara klickat fel, varit nyfikna etc.

Företag samlar ”data points” på oss och formar bilden av oss genom vad vi gör. Om jag av misstag klickar på en banner för Centerpartiet, gör det mig till Centerpartist? I många företags data-set kommer jag att vara det. Jag har sannolikt relativt olika persona på olika ställen i den digitala världen. Vi människor är nyckfulla och det är det som gör oss både spännande och mänskliga!

Själva dynamiken i Big data bygger inte på detaljer. Mängden data gör stora grupper statistiskt säkerställda, men är det inte farligt nära spam då?

Slutsats
Slutsatsen är att jag inte har någon krispig slutsats för jag är så kluven! Å ena sidan tror jag på och gillar tanken på data- och event driven business. Å andra sidan gillar jag inte att bli integritetsmässigt våldtagen av en algoritm.

I takt med att företag med ett analogt DNA får tillgång till data och eventdriven arkitektur kommer vi få se en integritetsmässig #metoo av bibliska mått. Kommunikationen kommer baseras på slarviga data-set och omdömeslösa business moments baserad på grumlig data.

Don’t pass the creepy line som tjejen ovan!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *