Vill du köpa digitaliseringssvaret?

Hur vi människor kommunicerar skiljer sig mycket från person till person. Några producerar innehåll, andra agerar ”curators” för spännande information, en tredje har bara fullt upp med att berätta om sin och sitt företags egen förträfflighet. Några har en strategi andra gör det mer på volley.

Personligen så föredrar jag innehåll som skapar ett värde för mig som person/företag. Det jag inte tycker om är ”bank-reklam” från 80-talet. Nämligen bilder på sig själva eller byggnader med ett catchigt budskap. Jag har även lite svårt för de som i varje ögonblick försöker sälja något. Men det är väl en smaksak gissar jag.

När det gäller strategi så tror jag fler borde tänka till. Att bygga allt på andras plattformar tror jag är riskfyllt. Jag tror att man skall använda Facebook, Linkedin som distributionskanaler för egna plattformar. Inte som plattformen i sig.

Hycklaren!
Men nu skall jag göra precis det jag klagat på ovan. Nämligen sälja! Mig eller någon annan. De senaste åren har jag noterat en aldrig sinande vilsenhet i hur man skall angripa digitaliseringsfrågan. Men om du och ditt företag inte kan svara på frågan om vad digitalisering är för er, så börja där. Gör INGET innan ni har det klart för er.

Ta hjälp utifrån! Det finns en del duktiga människor som kan hjälpa till med det. Sök människor, inte företag. Bland mina kontakter på Linkedin finns flera!

Jag har en process som kan ta fram svaret på detta efter några få dagars arbete. Det ger företaget ett ”statement of direction” som alla kan enas kring! Investera i det, för det kommer förenkla era transformationsambitioner avsevärt!

Tror du mig inte så fråga 10 personer på företaget vad digitalisering är så lovar jag att du i bästa fall får fem olika svar, i sämsta fall tio! Får du ETT svar, well done!! Om inte; maila mig på info@patrickgilbert.se så lovar jag att svara med ett intressant upplägg inom en dag!

Värde
För att i alla fall försöka producera objektivt värde i det här inlägget, så rekommenderar jag den utmärkta filmen nedan. Bra, tillgängligt och fri från robotar, AI, augmented reality etc. Åtminstone visar den att digitalisering handlar om mer än att företaget skall vara synligt på Facebook!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *