Digital marknad- och försäljning

I fredags träffade jag en tjej som varit min uppdragsgivare i ett tidigare projekt. I projektet krigade vi, bråkade, men hade oftast väldigt roligt och skulle därför nästan se henne som en vän.

Hon sitter nu i en ny roll i en marknadsfunktion på ett relativt stort bolag och vi diskuterade framtidens marknad/försäljning.

Marknad och digital affärsutveckling
Jag upplever att det hänt väldigt lite på marknadsavdelningar och försäljningsorganisationer, TROTS att världen utanför är totalförändrad. Samma gamla trubbiga segmentering, samma inifrån och ut i säljprocessen, samma produktutveckling av produktattribut som ingen bryr sig om, etc.

Om man jobbar med marknadsföring, affärs- och produktutveckling så handlar dom att hela tiden leverera ett upplevt värde. Ett värde kan bestå i att hjälpa kunden att lära, hitta, förenkla, agera, veta, undvika, pröva etc.

Hur gör man?
I den underbara digitala tid vi lever i är det faktiskt möjligt att göra ovanstående! Vill man inte vara en störig, jobbig, avbrytande marknadsavdelning så måste man ta utgångspunkten i de ”events” som sker i kundens värld. Man måste sedan ha en ”plattform” som fångar de event som är kopplade till ett ”business moment” i affären. Hur man sedan agerar i relation till ett ”business moment” är olika, men det kan handla om kommunikation, ett erbjudande etc.

Sättet man samlar in och agerar baseras ofta på olika digitala förmågor som social media monitoring, interna system, AI etc.

Jag rekommenderar alla att påbörja detta arbete, inte minst av respekt för era kunder! Hinner du inte så kontakta mig!

Helg
När jag skriver det här är det helg och jag är i paradiset. Ligger i soffan, frun bortrest, barnen ute och en chili con carne som väntar att bli uppäten tillsammans med ett gigantiskt glas rött vin. I högtalarna en spellista som man blir både gladare och snyggare av!

Trevlig helg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *