Förändrat sök-beteende

Jag har under många år haft en aversion (2011) mot SEO (Search Engein Optimizaiton). Från början hade jag det för att det bara handlade om att lura in människor i ”content-svaga” digitala miljöer. Simpelt bondfångeri!

De senaste åren har jag ogillat det för att det mest består av en “charlatan-aktig” verksamhet. Enligt mig finns det bara en MYCKET begränsad möjlighet att ”lura” Google’s och BING’s algoritmer idag.

Om man inte har tillräckligt bra innehåll så hjälper bara att köpa utrymme via adwords etc. Inget fel med det, för det går att få en extremt bra träffsäkerhet med tanke på hur människor ”säljer ut” sina liv online.

Förändringen
Just nu står vi inför en ny spännande förändring. Röst- och bildsök via mobila enheter kommer att explodera de närmaste 3 åren. Det betyder en möjlighet för den som är snabb på bollen.

Den som anpassar sitt innehåll efter detta kommer kunna öka sin ”conversion rate” mellan “titta och köpa”.

När det gäller bildsök så gäller det att bygga in metadata eller igenkänning i sina bilder som gör att bilden snabbt blir tillgänglig för köp utifrån bilder. När vi ser en snygg tröja på Facbook behöver ursprungsleverantören bygga in igenkänningsfaktorer som snabbt flyttar användaren till ett online-köp. Eller vi tar en bild av något för att snabbt få access till ett ställe köpa produkten.

Sättet vi förhåller oss till kundens köpprocess inom exempelvis retail kommer att förändras med nya sökförmågor. Jag tror att det kommer vara avgörande inom retail att göra sig tillgänglig via nya sätt att nå produkter.

Fundera!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *