Det digitala är det analoga

I min umgängeskrets har jag, med viss överdrift, positionerat mig som en ”hardcore” skogsarbetare. Något som renderade att jag fick hjälpa min gode vän Christian att fälla träd vid hans sommarresidens…

Resan dit
Resan dit rörde sig, som samhället i övrigt, i ett virrvarr mellan det analoga och det digitala. Det började med att bilens GPS föreslog en alternativ väg på grund av köbildning. Vi diskuterade hetsigt om vi skulle följa bilens råd eller ej. Som de två självgoda, mansplaining, medelålders män vi är, så litade vi mer på vår egen intuition (och önskan), än bilens råd. Bara för att sedermera fastna i ändlösa köer längre fram…..

Det vi kan lära oss är att ”maskiner” saknar önskan om hur något borde vara. Algoritmer baseras på datadriven information och det är därför dom är bättre piloter, tågförare, patologer och nu även bilförare.

Väl på plats
Klädda i, en för ändamålet avsedd utrustning, från topp till tå och med motorsågarna i handen kom den klassiska jämförelsen. Vem hade störst….. Hans var smidigare, men min var längre! En maktbalans som förändrades radikalt vid kvällens iskalla bastubad.

En motorsåg är en mycket analog tingest, men jag väntar mig spännande utveckling från Husqvarna i framtiden. IoT (eg. uppkopplad motorsåg) skulle skala upp det analoga och förstärka upplevelsen före och efter användning. På samma sätt skalar API’er upp kommunikationen och med en plattform skulle värde skapas för både företag, användare och alla andra i ett sådant ekosystem.

Resan hem
Hemresan för mig blev med flyg. Ledbruten som en pigg 90-åring satt jag i loungen med glasartad blick och konstaterade att flyget hem var sent. I ett sammanbundet ekosystem av smarta API’er och algoritmer hade det kunnat vara en ”event-trigger” för många saker. Proaktiv information till min flygtaxi, kanselering av min restaurangbokning med förslag på ny tid etc.

Slutsats
När vi talar om digitalisering måste vi förstå de analoga behoven och förstärka dom med digitala förmågor. Företag måste ha en tydlig ambition med vad dom vill åstadkomma, men framför allt gå från att tänka till att handla. Utan en sådan vision så har man bara ett knippe digitala initiativ som inte sällan spretar åt alla håll.

Digitaliseringen har inget självändamål! I den digitala transformationen MÅSTE vi ta hänsyn till att det i slutänden är mänskliga och affärsmässiga behov som skall tillfredsställas. Om än på ett nytt sätt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *