Att transformera organisationen

När det gäller blogginlägg, LinkedIn-delningar etc. så tycker jag att man skall sträva efter att kommunicera saker någon kan ta action på. Något som jag personligen tycker är en bristvara i en värld av självcentrerad kulspruteeld med meningslösa bilder från företagsträffar, stories om sin egen förträfflighet snarare än att visa vad man kan och står för.

Mitt senaste inlägg om företags oförmåga att förflytta en organisation var mest av gnäll-karaktär, så jag tänkte undvika “selfpromotion”, gnäll och istället försöka ge min bild av hur man tar action i den frågan.

SJ är inte direkt mitt favoritföretag när det gäller kundupplevelse. Snarare det motsatta faktiskt. Men i morse satt jag på centralen och tänkte på hur tekniken, i kombination med prosument-dynamiken, har förändrat stora delar av processerna runt det som ligger utanför den själva fysiska resan. Boka, biljetthantering, poäng, etc.

Som företag måste vi alla fundera på hur vi kan använda digitala förmågor för att effektivisera vår ”operations”.

Utmaningen är, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, den befintliga personalen. Men det är inte hela sanningen, för et är också hur man som företag förhåller sig till den befintliga personalen.

Organisation och teknik
Nästan alla människor i arbetsför ålder använder digitala produkter/tjänster. Konsumentprodukter som är designade med människan i fokus. Sedan kommer vi till jobbet…….. Bara för att mötas av oflexibel, otillgänglig, icke värdeskapande SKIT! Som företag behöver vi också erbjuda teknik med människor i fokus. Vi behöver erbjuda personalen virtuella assistenter och RPA som frigör tid till värdeskapande uppgifter.

Organisation och engagemang
Skicka ett mail till din företagsledning och fråga ”vad betyder digitalisering för vårt företag”. Får du inget tydligt svar så kan du bortse från allt digitalt snömos som förmedlas i bolaget. Börja putsa på ditt CV! Är du en del av ledningen och saknar förmågan att svara, se till att du skapar det svaret nu!

Företag som har det svaret gör det enklare för personalen att driva mot- och förstå digitaliseringens syfte i arbetsvardagen.

Bygg ett digitalt utbildningsprogram, skapa ett internt innovationslabb. Försök skapa en kultur av snabbhet och möjlighetsorienterad attityd.

Sist men inte minst, rekrytera människor som inte är som du själv! Rekrytera efter attityd, inte utifrån resultatet av en 20 år gammal utbildning!! Olikheter i en organisation är ett framgångsrecept för bra kultur.

Fredag
Nu är det snart helg och jag är i Nirvana. Inte för att jag inte behöver jobba, utan för att min fru är bortrest, min yngsta dotter är bortrest, min äldsta dotter är bortrest. Göra vad jag vill, äta vad jag vill, spela musik hur högt jag vill och sätta min egen nivå på vad som är ett välstädat hus.

Trevlig helg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *