Att ha modet att välja bort!

I mitt förra inlägg skrev jag om begreppet FOMO (Fear of missing out) som handlar om hur vi  människor upplever rädsla att vara utanför eller missa något.

Jag kan ibland tycka att människor som hoppar runt i alla sociala kanaler, på alla jippon man får tillträde till, men som aldrig är riktigt känslomässigt närvarande och kanske inte heller ”hinner” odla riktig vänskap.

Det basala
Alla företag möts just nu av en tsunami av olika tekniska förmågor som skall göra dom relevanta i den nya digitala världen. Många lägger rätt mycket energi på alla dessa digitala företeelser och lider av affärsmässig FOMO. Man har workshops, temadagar, konsulter, går på kurs, tittar på webcasts etc. Men det borde fasen vara förbjudet för företag och dess personal att ens tala om nya digitala förmågor om man:

  • Har en dålig produkt/tjänst
  • En kultur som inte är kundcentrerad
  • Inte gör det lätt för kunden att köpa och kontakta
  • Levererar dålig service
  • Inte har koll på sin data
  • Etc.

Den samlade bilden av ovanstående är det som formar människors intryck! Men det är ju detta de digitala förmågorna skall lösa; tänker du. Skitsnack! Att i det läget implementera sofistikerade digitala förmågor kommer bara att förstärka företagets dåliga sidor. Det tar också bort fokus från det som gör företaget relevant på riktigt.

Ändå välja bort
Även om har bra koll på det basala för att leverera en bra kundupplevelse, så måste man ändå välja bort. Jag hävdar att det inte går att ta ett digitalt grepp för att skapa en ny affärsmodell, ny kundupplevelse och effektivisera operations samtidigt. Man måste välja fokus! Förslagsvis något av dessa tre.

Ändå….. ÄNDÅ välja bort
Har man ordning på det basala och valt digitaliseringsfokus finns det ändå för mycket att välja mellan som tar bort fokus. Robotar, machine learning, mixed reality, etc. etc. etc. Att nervöst hoppa mellan allt detta kommer inte att stödja ambitionerna.

För att tala ”Lean” så finns det så mycket ”waste” i de digitala initiativen. Personligen hade jag fokuserat på att skapa ramverket för en teknisk infrastruktur som stödjer kommande initiativ. En API-driven plattform som möjliggör att verka i ett ekosystem, med uppkopplade produkter, via flexibla kanaler, med bra integration till backend. Väldigt få IT avdelningar har förmåga att leverera på detta idag.  Gör en affärsmässig specifikation för vad du vill göra och lämna den sedan till IT. Dom kommer att kunna leverera det om du kan förmedla vad du behöver. Kan du inte det så ring mig!

Därefter hade jag valt ett eller max två områden beroende på det du vill åstadkomma. Det kommer att skänka dig ro när alla nya företeelser uppkommer. Trender du kan notera och sedan parkera för att eventuellt ta upp dom senare.

Bli riktigt duktig inom ett område och visa på affärsmässigt värde ganska snabbt, annars kommer organisationen att misstro hela digitaliseringsinitiativet.

Lycka till!

Ps. Vårda och underhåll dina analoga relationer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *