Nu vet jag att jag är en looser

I helgen låg jag i soffan och skrev ner några tankar som jag skulle forma till en blogg-post. Plötsligt dyker båda mina döttrar upp, vilket vanligtvis betyder jag förvandlas till Al Bundy. Nämligen som en källa att Swisha, överföra pengar alternativt bli påmind om vilken looser jag är. Den här gången var det de sistnämnda.

  • “Vad gör du?” -Skissar på en blogg-post
  • Hur många läser egentligen din blogg?” -Jag vet inte men kanske några hundra varje gång.
  • Va kass! Hur många likes brukar du få?” -Tre fyra stycken.
  • *Gapskratt* ”Guuuuuu så pinsamt och vilken looser du är pappa!!!!”

Aningen vilsen, tilltufsad och förbittrad går jag in på min yngsta dotters Instagram och finner meningslösa matbilder och putande munnar, allt med förskönande filtereffekter. Vidare till min äldsta dotter och ser spritfester och lyxattribut. Det är dom som är loosers väser jag tyst för mig själv. Men jag ser också en hiskelig massa likes. Mestadels på mat och vinflaskor!!!!

Analys
Någonstans inser jag att det just nu finns koder jag inte riktigt kan knäcka. Detta trots att jag inte är helt främmande i den digitala dynamiken. Under en relativt kort period har vi gått från text i bloggar, till korta updates på Facebook, till bilder på Instagram, till sekunder på Snapchat, till realtid på Facebook live. Kortare och kortare konsumtion och mindre och mindre insats av informationskonsumenten.

Det som slår mig är hur den här kanalutvecklingen påverkar företags möjlighet att kommunikativt investera i sitt varumärkesbyggande i dessa kanaler. Vill man nå konsumenter av typen; mina döttrar, är det nästan omöjligt att bygga varumärke utifrån marknadskommunikation. Hur skall ett energibolag eller andra företag med lågintresseprodukter kunna hävda sig kommunikativt i en social/digital live kontext? Read my lips: Det går inte!

Slutsats
Många företag måste nog börja tänka som alla oss loosers till informationsproducenter. Nämligen att det är viktigare vem som konsumerar informationen än hur många som trycker på ”gilla knappen”. (bittert försvar kanske)

Jag tror att merparten av alla företag borde lägga ner ambitionerna i kanaler som Facebook live eller Snapchat. Dom är inte gjorda för det man vill åstadkomma.

För företag tror jag stenhårt på att vara selektiv i kanaler, men också med vilka man vill nå. Glöm gamla nyckeltal som ”Reach” om ingen tar action på det!

Så istället för att kämpa med nya live kanaler hade jag fokuserat på:

  • UX – User experience – Hur är upplevelsen av hur produkten eller tjänsten konsumeras
  • CX – Customer experience – Den sammanlagda upplevelsen av samtliga interaktioner med företaget
  • BX – Brand experience – Den genomsnittliga bilden före, under och efter interaktionen

Ovanstående är (enligt mig) den nya “marknadskommunikationen” man borde fokusera på.

Ha en fantastisk helg!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *