Lönsam digitalisering

Alla vi som var med under ”dot-com eran”, kommer ihåg hur berusningen övertog förståndet i vissa lägen. Många saker som gjordes var dock helt rätt, men frikopplat från det reella sättet på vilket man skulle tjäna pengar. Hoppet sattes till en stor framtida intäkt.

Nu verkar vi i samma era, där en kombination av företeelser lägger grunden för ett helt nytt sätt att hantera affären. Det som däremot varit konstant, de senaste tusen åren är debet och kredit. En aspekt som inte sällan glöms bort i det digitala ruset.

Killen eller tjejen vid baren är gudomligt snygg, trevlig och spännande när vi har en promille i kroppen. På väg hem 04.20 insåg man att hen bara var ett tråkigt, meningslöst engångsligg, på vilket man bara slösat tid, pengar och integritet.

Visst kan vi berusa oss med digitaliseringens alla möjligheter, men blir vi sten-packade så kommer vi att fatta korkade beslut.

Grundfrågan vi behöver ställa oss är hur vi skall tjäna pengar på vårt digitala initiativ. Precis som under dot-com eran är den frågan lite omodern. Var omodern!!!

Några korta råd

  • Var försiktig med ambitionen att skapa en plattforms-business. Det är oerhört komplext att knytta ihop olika intressenter på en plattform. Går det så är det de lönsammaste som finns, men jäklar så svårt.
  • Fundera på om du har information som är så viktig att någon är villig att betala för den. Lär dig begreppet infonomics.
  • Glöm inte din kärnaffär! Ha respekt för den och dom som bidrar till den. Koppla ditt digitala initiativ till ditt ursprungliga varumärkeslöfte.

Berusa dig gärna, men behåll kontrollen över dina beslut!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *