Blockchain förändrar marknadsföring

Du får fortfarande hem reklam i brevlådan. Vilken typ av reklam säger sannolikt mycket om din situation och din ekonomi. Segmentering har blivit allt bättre med åren.

Vi märker det kanske inte, men vi är i början av ”elasticiteten” inom priser. På webben är det relativt lätt, i butikshyllan svårare. Men vår sociala valuta skvallrar mycket om vad vi får betala för något. En person som har 3000 ”kompisar” på Facbook får betala mindre än den som har 20.

Företagen har dikterat villkoren för detta, för vi har inte förstått värdet av vår digitala/personliga valuta.

Blockchain
Det som händer nu är däremot ganska intressant. Blockchain-teknologin gör att vi får en bättre kontroll på informationskedjan. Som individer kommer vi kunna ta kontroll över vilka som får sända/använda information till/om oss. Det kommer sannolikt även att finnas en transaktion kopplat till detta.

Alla ni, och ni verkar vara många, som älskar förnumstiga ordspråk på färgglada bakgrunder kan få betalt för det. Andra är intresserade av annat och får betalt för att konsumera det.

Ju högre din sociala valuta är, desto mer får du betalt för det du konsumerar.

Alltså
Det vi ger bort gratis får sitt rättmätiga värde med hjälp av blockchain-dynamiken. Vi kommer kunna sätta ett pris på att Google eller Apple skall få veta var vi är. Priset kan antingen vara att vi får betalt eller får en tjänst som vi uppskattar tillräckligt mycket.

Det intressanta är att vi tar kontroll över informationsvärdekedjan på samma sätt som vi tar kontroll över den ekonomiska värdekedjan.

Jobbar man med marknadsföring är det här nog ett område att gräva djupare inom.

Ha en fantastisk helg, med Sveriges bästa spellista!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *