Gilla buzz-words!

Jag medger att alla buzz-words står mig, och sannolikt många andra, upp i halsen. Artificiell intelligens, Chat bots, Augmented reality, robotar, Machine learning, algoritmer, deep learning etc. etc. etc.

Orden väller över oss likt en tsunami och dom som inte har dessa buzz-words som jobb, duckar, flyr och undviker av ren självbevarelsedrift. Det är inte konstigt, men det är synd.

Vi som arbetar med många av dessa saker har ett ansvar att förstå det breda perspektivet, men förmedla den praktiska nyttan. Dom som inte har det som jobb skall undvika att se det som företeelser och istället fundera på hur de kan fungera som ”enablers” för att lösa enskilda problem.

Som rådgivare är det väldigt lätt att skrämmas med ammunitionen från ett eventuellt informationsövertag, men det skapar inte värde för någon!

För människor kommer det att bli allt mer naturligt att tekniken anpassar sig till dom och inte tvärt om.  Människor skiter allt mer i tekniken, men kommer till stora delar att interagera med tekniken via digitala kanaler som hanterar ”dialogue management” som bygger på machine learning.

Då blir det intressant att göra orden osexiga genom att översätta hur dom kan användas för att öka intäkter, minska kostnader, öka kvalitet, skapa exceptionella kundupplevelser etc.

Buzz words
Läste om hur McDonalds har gått från manuell övervakning av deras Hamburgerbröd till att fotoanalysera 1000 i minuten och i realtid anpassa ugnens gradantal etc. Enkelt smart, osexigt, men tekniskt.

När det gäller robotar så borde alla inom både retail och serviceyrken fundera på hur dom kan använda robotar för att förbättra servicen inom olika områden. Hitta rätt saker i butiken, hitta till toaletter i ett köpcentrum eller hitta till gaten på en flygplats. Tydliga funktionsområden.

När det gäller produktinformation och manualer så borde AR vara något att titta på direkt.

Alla som har en kundtjänst kan börja digitalisera delar av den redan nu. Vi behöver inte prata om deep lerning och chat bots, utan hur vi kan minska kostnader och förbättra upplevelsen av en kundservicefunktion.

Krångla inte till det!
Det finns mängder med bra, färdiga plattformar att använda. Titta på Mindmeld, Kore, Reply.ai, Open stream, api.ai, etc. Börja experimentera med enskilda funktioner, inte med den breda tekniken. Fundera på ett problem du vill lösa och titta sedan bland alla buzz-words. Jag tror svaren många gånger finns där!

Framför allt, börja pröva nu! Det kommer att skapa konkurrensfördelar. Jag lovar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *