En familjekrönika om AI, AR och MR

För en tid sedan var min äldsta dotter lite sökande i vad hon skulle plugga. Jag föreslog antropologi med inriktning på digitalisering tills hon bestämt sig.

Hon var ganska måttligt road av att läsa om stammar i Papua nya guinea, deras beteenden, verktyg, seder och bruk. Med lite perspektiv har hon och jag nu spännande antropologiska diskussioner om nutidsmänniskan, våra verktyg, seder och bruk. I sättet vi förhåller oss till våra telefoner, hur vårt beteende förändras och hur vi adopterar nya företeelser utan att tänka på det. Inte minst hur vår teknik blir en förlängning av oss själva och något som förstärker våra upplevelser.

AI, AR, MR
AI står för Artificiell intelligens, AR står för Augmented reality och MR står för mixed reality. Jag tror att vi är för konservativa, både när vi betraktar vilken impact det kommer att ha, men också hur snabbt vi kommer att ta det till oss.

Vi slussas in i alla dessa världar utan att vi tänker på det. Inom en femårsperiod är sannolikt glasögon lika vanligt som våra smartphones. Just nu är dom som är bra ganska klumpiga, men Snapchat Spectacles visar vägen mot något annat (även om det idag är en simpel produkt).

Varför det kommer gå fort
Jag vågar slå vad om att vi i sommar ser kröken i den exponentiella adoptionen av AI, AR och MR. Min morsa som är 80 år skickade häromdagen en Snapchat AR bild, med ett mycket passande djävulstema. Tanten är som sagt 80 år och kanske inte direkt representerar en ”early adopter”, men är ändå en AR-användare.

Konsekvensen
Om ”adoptionen” av AI, AR, MR går i den takt jag tror så kommer det att få påverkan på alla branscher och på alla sätt. Vi kommer att förvänta oss helt nya typer av kundupplevelser, vi kommer att kunna påverka våra interna processer etc.

Min yngsta narcissistiska dotter vars största intresse verkar vara att puta med läpparna och sminka sig, använder konstant sin telefon som just sminkspegel med AR från kosmetikabranschen för att testa olika resultat. (se video nedan)

Företag som är smarta börjar åtminstone fundera på hur detta passar in i deras affärsmodell. Jag rekommenderar att börja fundera nu!

Ta en titt nedan på vad Magic leap, Blippar och Modiface gör.

 

 

 

 

One thought on “En familjekrönika om AI, AR och MR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *