Kan du sälja till en algoritm?

Skulle du kunna tänka dig att låta Siri, Cortana eller kanske Google now, boka bord på restaurang åt dig? I en väldigt nära framtid kommer det att vara naturligt för de flesta av oss. Våra digitala assistenter kommer dessutom att välja restaurang med exakt precision.

Cortana, boka bord på en italiensk restaurang klockan 19, för fyra personer

Men det är inte den företeelsen i sig som jag funderar på, för jag VET att det kommer att börja hända inom 24 månader.

Det jag funderar på är vem som då är kund? Vem är köpare?

Om jag driver en restaurang så kommer jag därmed att göra affär med en digital algoritm. Snacka om att traditionell marknadsföring står på ända, när digitala assistenter gör valen åt oss.

cortana

Vad händer när det är Siri som också väljer energibolag åt mig? När Google now väljer försäkringsbolag?

Vi kommer att ”outsourca” allt mer av våra köpbeslut till digitala assistenter och jag tror att få har förstått konsekvenserna av detta.

Användningen av digitala assistenter kommer sannolikt att följa en exponentiell kurva likt de flesta andra digitala företeelser.

Så för enkelhetens skull kan vi säga att det finns 2 miljarder smartphones i världen. Om 5% redan använder digitala assistenter så är det en ”kundgrupp” på 100 miljoner som kommer fatta köpbeslut. Det är ett slarvigt och inte speciellt underbyggt exempel, men det borde fungera som tankeställare för er som harvar med CRM-system med målet att se vilka kunder som spelar golf eller inte….

One thought on “Kan du sälja till en algoritm?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *