Framtidens hälsovård

Jag försöker få ett grepp om health care-branschen och vart den är på väg. Det är en oerhört intressant bransch, inte minst ur ett customer experience perspektiv. Den är också lite svår för CEM-processerna skiljer sig ganska mycket från andra branscher. Men jag läste en intressant bok av Brian Smith, The future of pharma. Han spår en betydligt högre grad av ”uppkoppling”, där priviligierade personer i stort sett har en 24/7-hälsocoach som tar täta prover, rekommenderar mat, vitaminer etc.

Vi är inte ofta på banken nu för tiden och det kommer sannolikt bli på samma sätt med vårdcentralerna. Analyser sker online.

Han skriver vidare att i stort sett all forskning och utveckling har skett utifrån ett ”väst-perspektiv”, vilket i sin tur innebär att en stor del av alla läkemedel inte är anpassad för utmaningarna i den växande medelklassen i Brasilien, Kina, Indien etc.

Hade jag varit ung, hungrig och framsynt (dvs inte trött, seg och bakåtsträvande) hade jag lärt mig allt om  health care-branschens stundande utmaningar. Dom är många och spännande tror jag.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *