Customer experience och staden

Jag har den senaste tiden rest runt en hel del i Sverige och då kunnat notera vilken ofantlig skillnad det är på upplevelsen man får av en stad. Vissa städer andas självförtroende och framåtanda emedan andra stinker av död. Storleken saknar i det här fallet betydelse. (Dock vittnar mängden reklam för enlargement pills i min inbox att den måste ha en fruktansvärt stor betydelse i andra fall. Jag hoppas verkligen att även ni får denna reklam!).  Det finns en hel del små städer som spirar av liv. Jag tror att man som stad måste fundera på vilken upplevelse besökare skall få. Självklart är det svårt att styra detta, men man skulle kunna ha ett antal kärnvärden att jobba utifrån.

stad

Precis som med alla andra varumärken borde man positionera sig inom ett område. Är jag inte helt felunderrättad så jobbar Stockholm hårt för Europas renaste huvudstad. Åtminstone har de gjort det tidigare. Men Stockholm har en fördel som är huvudstad. Hur skall Värnamo, Ludvika, Sjöbo skapa en Customer experience som man skriver om på Tripadvisor.com? Hur skall Falköping, Mariestad och Vagnhärad bli orter man skriver om i utländska resemagasin? I Borås rasade populasen över att näringslivet skänker en Pinocchio-staty av Jim Dine. Idag besöker turister Borås för att gå skulpturvandringar. Jag tror att mycket handlar om mod. Den som är modigast vinner. Den som kom på att man skulle bygga ett is-hotell i Jukkasjärvi eller ett konstmuseum i Bilbao var nog ganska modiga.

Bilbao2

Det finns en bra artikel om ”Citizen centric goverment”. Den talar en del om medborgarupplevelse och jag tror att det finns en ENORM potential för en stad som är framåt. Jag tror att vi inom kort kommer att ha en helt annan syn på hur vi hanterar medborgare, lokala företag och eventuella gäster till våra städer. Jag vet att det finns modiga människor där ute. Kör!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Customer experience och staden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *