Fjollorna på marknad klarar sig inte utan töntarna på IT!

Om man raljerar lite om stereotyper så är företagens marknadsavdelningar och IT-avdelningar varandras motpoler. Enligt marknad är IT-folket ett gäng “nerdar” som springer omkring med mobiltelefonhölster, chinos uppdragna till naveln och Birkenstock med vita tubsockar. Dom förstår inte varumärkesarbete, marknadskommunikation och framför allt inte hur man beter sig på ett chict releasparty.

IT?s bild av marknad däremot är ett gäng fjollor som alltid har svarta kläder (http://www.anndemeulemeester.be/)  och pratar om immateriella värden, subjektiva vinster av det man gör. Går en kampanj åt skogen kan den alltid vara varumärkesbyggande?.

Om man bortser från de yttre attributen tror jag dessvärre att schablonbilderna är ganska sanna. Många IT-personer är av naturliga skäl mer binära i sitt synsätt, något som rimmar dåligt med den mer kreativa marknadsprofilen. Men det som har hänt är att de tu måste samarbeta. Låt mig ta några exempel:

Kunddatalagret
Det må vara en sliten klyscha men hantering av kunddata är företagets viktigaste tillgång. Vilken data skall sparas om kunderna? Hur skall den underhållas? Till vad skall den användas?

IT-baserat kampanjstöd
Dagens kampanjstöd täcker ofta det samlade behovet av kampanjhantering för ett företag. Marknadsavdelningar som saknar traditioner att arbeta processorienterat, tvingas arbeta mer strukturerat för att få mesta möjliga utväxling av sitt IT-baserade kampanjstöd. Kampanjplanering, budgetering, segmentering är delar i kampanjstödet.

Internet
Internet är inte längre bara hemsidan som fungerat som skyltfönster. Hela Web 2.0 har gjort att kontrollen över varumärket idag ligger utanför företaget. Något som kräver sin strategi för att förhålla sig till.

Analys
Varje marknadsavdelnings mardröm. Tiden då det räckte att vinna ett guldägg för att sedan resten av året dricka champagne och äta kanapéer på reklambyråfester är över. Idag kräver företagsledningar tydliga nyckeltal från marknadsavdelningarna. Hur har kampanjerna gått? Hur nöjda är våra kunder? Hur är trafiken till vår web?

Oavsett polariseringen mellan dessa avdelningar så är behovet av samarbete stort. Jag tror att båda avdelningarna måste närma sig varandra och få en ökad förståelse för varandras mål och kompetens.  Bortse från alla yttre attribut och maner! Se till vinsterna man kan uppnå med ett effektivt samarbete!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.